Kiinteistönvälittäjän kilpailutus

Kiinteistönvälittäjän kilpailutus

Kiinteistönvälittäjät saattavat näyttää samalta kaukaa katsottuna, mutta mikroskoopin alla erot ovat merkittäviä. Uskomme, että ero hyvän ja loistavan välittäjän välillä voi olla jopa 5–10 % myyntihinnassasi.

 

Qvadratin yli 20 vuoden kokemus Helsingin huippusegmentistä on auttanut meitä tunnistamaan useita piirteitä, joita kaikilla menestyvillä välittäjillä on. Alla löydät luettelon kysymyksiä ja tarkennuksia, jotka auttavat sinua kiinteistönvälittäjän kilpailutuksessa.

 

Mikä on koulutus- ja kokemustaustasi?

Hyvä aloituspiste välittäjän haastattelussa on tiedustella välittäjän taustaa, koulutusta ja kokemusta. Koulutustausta ja kokemus antavat kuvan sinulle välittäjän edellytyksistä ymmärtää asuntomarkkinaa ja siihen vaikuttavista tekijöistä.

 

Paljonko asuntoni arvo on?

Kuinka kauppa kulkee ja paljonko asuntoni arvo on ovat kaksi yleisintä kysymystä, johon välittäjät pääsevät työssään vastaamaan. Oman tutkimuksen tekeminen on arvokasta, jotta sinulla on selkeä käsitys siitä, millä hinnalla vastaavia asuntoja myydään alueellasi. Vältä ja kyseenalaista välittäjiä, jotka antavat sinulle liian korkean hinta-arvion vain saadakseen toimeksiannon itselleen.

 

Miten markkinoisit kotiani?

Pyydä välittäjää selittämään, miten hän markkinoisi asuntoasi. Hyvän markkinointisuunnitelman kulmakiviä ovat vahva brändi, ammattilaisen ottamat myyvät asuntokuvat, erinomainen copy, selkeä pohjapiirros ja näkyvyys suurimmissa asuntoportaaleissa (Oikotie & Etuovi). Markkinointisuunnitelmaa voidaan täydentää asuntovideolla, painetulla medialla, sosiaalisen median kohdennetulla markkinoinnilla ja verkostojen hyödyntämisellä.

 

Kattava suunnitelma on myyntiponnistuksen onnistumisen perustana, joten on tärkeää, että suunnitelma on kattava. Hyvän suunnitelman avulla tavoitetaan kaikki mahdolliset paikalliset ja aktiiviset ostajat sekä paikannetaan mahdolliset passiiviset ja alueen ulkopuoliset ostajat, jotta asunnostasi saadaan paras mahdollinen hinta.

 

Mitä myyntimenetelmää käyttäisitte myydäksenne asuntoni?

Hinnoittelussa ja myyntitavoilla on merkitystä. Hinnoittelu vaikuttaa asunnon herättämään huomioon ja siitä syntyvään kilpailuun. Tiedustele välittäjältä mikä on hänen ajatuksensa hinnoittelun, myyntitavan ja esittelystrategian takana ja miten se vaikuttaa kohteen myytävyyteen, kauppahintaan ja myyntiaikaan.

 

Voitko antaa referenssejä viimeaikaisilta asiakkailta?

Pyydä referenssejä välittäjän aikaisemmilta asiakkailta. Välittäjän palkkaaminen on kuin yritykseen rekrytointi. Ideaalitapauksessa välittäjän aikaisemmat asiakkaat ovat antaneet luvan olla yhteydessä heihin, jotta sinulla on mahdollisuus keskustella aikaisempien asiakkaiden kokemuksista välittäjän kanssa.

 

Mitä asuntoja olet viime aikoina myynyt alueella?

Tämä auttaa sinua ymmärtämään minkälaisia asuntoja välittäjä on onnistunut ja tottunut myymään. Pätevä välittäjä kerää dataa myymistään kohteista ja tarjoaa tietoja pyytämättä uusille asiakkailleen. Välittäjän vastaus tähän kysymykseen auttaa sinua myös ymmärtämään välittäjän aluetuntemusta.

 

Mikä erottaa sinut kilpailijoistasi?

Kysymys antaa välittäjälle mahdollisuuden avata kilpailuvalttejaan ja antaa sinulle lisää tietopisteitä valistuneen valinnan tekemiseen. Erinomaiset neuvottelutaidot yhdistettynä miellyttävään persoonallisuuteen ovat kullan arvoisia myyntityössä. Tiedustele välittäjältä hankalaa neuvottelutilannetta ja miten hän ratkaisi tilanteen. Etsi vastauksesta ongelmanratkaisukykyä ja miten ratkaisussa myyjän etua on ajettu.

 

Sinun on luotettava vaistoihisi. Mikäli kommunikointi toimii avoimesti ja rennosti, teillä on yhteisiä arvoja ja tunnet että voit luottaa välittäjään, olet hyvällä matkalla löytämään huippumyyjän asunnollesi.

 

Bonusvinkki

Erinomainen tapa arvioida välittäjän taitoja on varata näyttö välittäjän välittämään asuntoon. Näytöllä pääset tutustumaan miten välittäjä kantaa itseään ja huolehtii ostajista. On äärimmäisen tärkeää hyvän myyntituloksen kannalta, että välittäjä tarjoaa sekä myyjälle että ostajalle erinomaisen asiakaskokemuksen.

Picture of Mathias Heinonen

Mathias Heinonen

Samankaltaiset artikkelit

Välitämme Elämänlaatua ja Unelma-asumista

Qvadratille jokainen asiakas on äärimmäisen tärkeä, siksi asiakassuhteen vaaliminen on koko toimintamme kulmakivi. Asiakkaamme arvostavat toiminnassamme neljä eri ominaisuutta ylitse muiden: luottamusta, palvelunlaatua, tulosta ja omistautumista.

Mathias Heinonen & Niclas Sergelius

Suosikit

Tutustu

Ota yhteyttä

Pietarinkatu 20, 00140 Helsinki

Tehdään myyntisunnitelmastanne totta!

 

Haluatko toteuttaa myyntisuunnitelmasi? Jätä yhteystietonne ja olemme teihin yhteydessä.